В осінній тональності (до Міжнародного дня музики)

Categories: , , ,

П’яне піано на піаніні
трав
вітер заграв.
Спіють дні все менші, нерівні,
піють по півночі півні
і
ості, осокори,
рій ос
і ось
вже осінь
і
о
осінь
інь
нь.
(Богдан-Ігор Антонич)

Як настрій, друзі? Коли ясно вдень і вночі вперто не помічаєш прохолоди, змагаючись із ковдрою й часом. А він бере своє і зранку злегка докоряє сміливцям у літньому вбранні, та по обіді вже попустить, приголубить ніжним теплом, щедро насипле кругляшків шоколадно-глянцевого асорті з праліне, ганашем, трюфелем, вершками, лікером…(найбільше смакують кавові) і дасть пошурхотіти бурштиново-багряними брязкальцями. Осінь ще й пахне – яблуками, цинамоном, горіхами і трішки димом – і звучить у ритмі танго, кружляє у вальсі, мелодіях ретро. У цих її розкошах мимоволі вчувається вибачення, прощальний уклін, і може тому саме тепер, коли бракує аргументів, аби не йшла, й від того щемно, чогось невимовного жаль, як ніколи тягне до музики – осінні звуки, мабуть, з усіх найбільше Музика.

Говорити про її важливість, значення, місію можна довго й по-різному, і кожен матиме свої визначення – від наукових до емоційно-суб’єктивних. У цьому розмаїтті неважко потонути, як у варіаціях Баха: концепцій музики чимало, а у багатьох культурах й зовсім немає відповідника до цього західноєвропейського поняття. Так, ацтеки мали свою назву – Нахуатль – для складного комплексу музики й інших поетичних словесних і невербальних елементів. Нема терміна для музики у деяких африканських та північноамериканських традиціях. В Аргентині натомість є окремі слова для інструментальних та імпровізованих форм європейської музики, церемоніальних пісень тощо.

Цікавіше тому розглянути епістемологію явища. Що робить із звуків музику? Те, чи відкриваємо карти – той, хто впізнає їх як музику, надає їй смислу. Вона, за висловом італійського композитора Лучіано Беріо, «це все, що слухають з метою слухати музику». Такий антропологічний вимір дає змогу через неї більше сказати про людину, бо йдеться не про структуру, а про рецептивний досвід музики, що знімає апріорну недостатність будь-якого визначення чи навіть його відсутності або розмитості, бо дозволяє змінювати межі між музикою і шумом, оскільки умовності музичної інтерпретації по-різному розвиваються в різних культурах, змінюються від людини до людини залежно від її досвіду й особистості. Тож значимим для нас стає досвід певної сукупної культурної свідомості чи окремої людини, людини з «музичною поведінкою», що визначає спроможність надавати значення пережитим звукам, тлумачити їх і вводити у власний життєвий простір. Тож і говорять про музичний слух – у нашому розумінні дар чути світ як музику. Випробуємо цю теорію на дослідному полі жовтня – акме зрілості й повні природи, шукаючи у ній еквівалентизацію власних почуттів у музичних формах. Простіше – спробуємо почути і заспівати себе осіннім голосом.

Наш архів має свій, чималий різножанровий (кількадесят тисяч одиниць обліку носіїв з музичним начинням) світ звуків, здатний задовольнити досвід і смак меломана-аматора і фахівця музикознавця. Знайшлося у його фондах дещо й на осінь – з вічної класики, у стилі ретро, у сучасних наспівах.

Фрагмент телефільму «Осіння Мелодія» (Укртелефільм, 1992 р., арх.№ 12199)

Фонодокументи

Концерт фа мажор, тв. 8 №3 (осінь) у виконанні камерного оркестру «Кремерата-Балтика» (композитор – А. Вівальді, оркестровка – Л. Десятников, диригент – Г. Кремер), 1999 р.
Центральний державний аудіовізуальний та електронний архів, од. зб. КД-16, од. обл. 205.
«Вальс», пісня у виконанні О. Василенка (композитор – М. Луків, автор тексту – Л. Височинська), 1999 р.
Центральний державний аудіовізуальний та електронний архів, од. зб. АК-287, од. обл. 1823.
«Осінній день», пісня у виконанні О. Богомолець (спів, гітара) (композитор – О. Богомолець, флейта – Д. Вовк), 1991 р.
Центральний державний аудіовізуальний та електронний архів, од. зб. М-11504, од. обл. 32425.
«Яблунева осінь», пісня у виконанні Д. Гнатюка у супроводі оркестру (композитор – О. Білаш, автор тексту – С. Пушик), 1967 р.
Центральний державний аудіовізуальний та електронний архів, од. зб. М-5819, од. обл. 17061.
«Останнє танго», пісня у виконанні А. Дербіша у супроводі оркестру (композитор – С. Гумінілович, автор тексту – Ю. Форись).
Центральний державний аудіовізуальний та електронний архів, од. зб. АК-37-В, од. обл. 124.
«Ніжна осінь», пісня зі збірки «Золота душа» у виконанні А. Шевчука (композитор і автор тексту – А. Шевчук).
Центральний державний аудіовізуальний та електронний архів, од. зб. АК-258, од. обл. 1228.
«Жоржина спить», пісня у виконанні А. Дербіша та вокального квартету «Верховина» у складі: В. Байрак, В. Івашко, Є. Котиш, О. Глібович у супроводі оркестру (композитор – І.-Б. Весоловський, автор тексту – В. Сосюра), 1967 р.
Центральний державний аудіовізуальний та електронний архів, од. зб. Г-4188, од. обл. 14479.
«Осінь», пісня у виконанні Е. Яроцької (композитор – Г. Верьовка, автор тексту – П. Тичина), 1965 р.
Центральний державний аудіовізуальний та електронний архів, од. зб. М-4509, од. обл. 10268.
«В кафе», пісня у виконанні А. Дербіша (композитор – І.-Б. Весоловський, автор тексту – О. Олесь), 1962 р.
Центральний державний аудіовізуальний та електронний архів, од. зб. Г-4187, од. обл. 14467.
«На білу гречку…», пісня у виконанні А. Дербіша та В. Байрак (композитор – І.-Б. Весоловський, автор тексту – М. Рильський), 1967 р.
Центральний державний аудіовізуальний та електронний архів, од. зб. Г-4188, од. обл. 14473.
«Осіннє золото», пісня у виконанні О. Таранця у супроводі Симфонічного оркестру Українського телебачення і радіо (композитор І. Шамо, автор тексту – Д. Луценко, диригент – А. Малишко), 1973 р.
Центральний державний аудіовізуальний та електронний архів, од. зб. М-10068, од. обл. 23226.
«Цвітуть осінні тихі небеса», пісня у виконанні А. Мокренка (композитор – О. Білаш, автор тексту – М. Рильський), 1973 р.
Центральний державний аудіовізуальний та електронний архів, од. зб. М-8979, од. обл. 20302.
«Поникли береги осінні», романс у виконанні Е. Акритової (композитор – Ю. Іщенко, автор тексту – М. Рильський, фортепіано – Б. Щупак), 1967 р.
Центральний державний аудіовізуальний та електронний архів, од. зб. М-4781, од. обл. 11740.
«Осінь багряна», пісня у виконані Н. Яремчука у супроводі вокально-інструментального ансамблю «Музики» та струнної групи Київського камерного оркестру (композитор – Ю. Шаріфов, автор тексту – М. Задорожний, художній керівник ансамблю – В. Білоусов), 1980 р.
Центральний державний аудіовізуальний та електронний архів, од. зб. Г-3569, од. обл. 11024.
Перейти до вмісту